مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در دوازدهمین کنفرانس ملی بهره وری که در دانشگاه یزد برگزار شد قنات را بعنوان یکی از نمونه های کاملا بهره ورانه و سازگار با طبیعت معرفی کرد و گفت بهره وری و سازگاری را باید از گذشتگان آموخت.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد”محمدمهدی جوادیان زاده” با اشاره به وضعیت اکنون کشور در مورد بحران آب گفت:برای حل این معضل چه خوب است که نگاهی به گذشته بیاندازیم که چگونه مردمانی با دانش و امکانات کاملا ابتدایی توانسته اند از دل زمین، دهلیزی حفر نمایند وآب را در آن جاری سازند که در دسترس همگان باشد بدون اینکه به منابع آبی و پایداری آن منابع، خسارتی وارد شود.

 

وی قنات ها را یکی از نمونه های فاخر و کاملا بهره ورانه دانست و گفت:قنات، صرفا یک ابزار انتقال آب نبوده بلکه از همه جنبه های مفید و اثربخش آب که امکان بروز داشته استفاده می کرده اند.

 

این مسئول با بیان اینکه با بکار افتادن ماشین آلات و ابداع فناوری های نو استفاده از منابع زیرزمینی راحت تر و در دسترس تر بود بشر را به این غفلت انداخت که این منابع نامحدود است و هرزمان و هرمقدار که بخواهند می توانند برداشت کنند.

 

جوادیان زاده با اشاره به افت بیش از پیش دشت های استان گفت:اکنون تاب آوری سفره های زیرزمینی به پایین ترین حد ممکن رسیده و باید با استفاده از بهره وری و سازگاری گذشتگان برای این سفره ها کاری انجام داد.

 

وی به مسیر گردشگری آب (هفت روایت آب و زندگی) در یزد اشاره کرد و گفت:این مسیر که از آب انبار میرچخماق آغاز و به آسیاب وزیری ختم می شود در دل خود نمونه های بدیعی از خلاقیت ها و ابداعات بهره ورانه دارد که می توان از آنها درس های زیادی برای امروز آموخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.