با حضور دبیران کمیته پدافندغیرعامل وزارت ارتباطات و شرکت ملی پست؛
مانور پدافند غیرعامل با فرض وقوع زلزله و تخریب مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور برگزار شد . مانور پدافند غیرعامل “با فرض وقوع زلزله ” و تخریب مرکز تجزیه و مبادلات کشور و جایگزینی مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی خلیج فارس به عنوان هاب پستی برگزار شد.
به گزارش دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست؛ مانور پدافند غیرعامل “با فرض وقوع زلزله ” و تخریب مرکز تجزیه و مبادلات کشور و جایگزینی مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی خلیج فارس به عنوان هاب پستی با حضور محمد صمدایی؛ دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید محمد امامی؛ مدیر کل نظارت خدمات ارتباطی و فناوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دبیر کمیته پدافند غیرعامل و رگولاتوری،محمد اخلاقی؛ مدیرکل دفتر مدیریت کیفیت و حمایت از مشتری و دبیر کمیته پدافند غیرعامل شرکت ملی پست، محسن وطنپرست؛ مدیرکل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران پستی و مهدی مقصودی؛ مدیرکل مرکز تجزیه و مبادلات کشور و عبدالرضا جنتی عطایی؛ مدیرکل پست استان تهران و محمد رحیمی؛ معاون دفتر ارتباطات و امور بینالملل و جمعی از معاونین، رؤسای ادارات و مسئولین واحدهای حراست، بازرسی و آیتی، مرکز تجزیه و مبادلات کشور برگزار شد.
بنابراین گزارش در جریان نشستی که پیش از اجرای مانور در مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی خلیج فارس برگزار شد، مهدی مقصودی مدیرکل مرکز تجزیه و مبادلات کشور، با بیان اینکه در زمان همهگیری ویروس کوید-۱۹ مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی خلیج فارس راه اندازی شد، گفت: «وجود این مرکز کمک قابل توجهی به کاهش بار ترافیک ورودی به مرکز تجزیه و مبادلات، سرعت بخشی به عملیات پستی و رضایت مشتریان داشته است.»
وی ادامه داد: «این مرکز مجهز به تجهیزات تخلیه و بارگیری، سیستم هوشمند آماده سازی مرسولات، فضای عملیاتی وسیع و همچنین نیروی انسانی ماهر است و در شرایط اضطرار جایگزین مناسبی برای مرکز تجزیه و مبادلات است.»
محسن وطنپرست؛ مدیرکل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران پستی، به عنوان مسئول کارگروه زیر ساخت و عملیات پستی پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه، مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی خلیج فارس، به عنوان یک پایگاه پستی که از ترافیک و شلوغی شهر تهران فاصله دارد و از ظرفیت مکانی مناسبی برای انجام عملیات آمادهسازی و رهسپاری مرسولات پستی برخوردار است، گفت: «پیش از این نیز در زمان اوج ترافیک مرسولات پستی در جمعهیسیاه آذرماه و ترافیک پایان سال، از این مرکز استفاده کردهایم.»
محمد اخلاقی، مدیرکل دفتر مدیریت کیفیت و حمایت از مشتری به عنوان دبیر کمیته پدافند غیرعامل شرکت ملی پست، در تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت فرایندهای پستی در شرایط بحرانی و اضطرار، گفت: «طی هماهنگی و برنامه ریزی های کمیته پدافند غیرعامل شرکت ملی پست، در شرایط بحرانی و توقف عملیات پستی در مرکز تجزیه و مبادلات، مرسولات پستی از استانها و مناطق پستی تهران به مرکز خلیج فارس وارد شده و پس از آمادهسازی به خطوط پستی کشور که به ۹ محور اصلی گرگان، رشت، تبریز، ایلام، اهواز، بوشهر، هرمزگان، زاهدان و اصفهان تقسیم بندی شده اند، رهسپار میشوند.»
محمد صمدایی، دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جریان این نشست گفت: «تمامی زیرساختهای الکترونیک و فناوری اطلاعات، تجهیزات و ملزومات کاربردی و مرتبط پستی، به منظور جایگزینی این مرکز باید پیشبینی و آماده شود تا در شرایط اضطرار، عملیات پستی به سرعت از سر گرفته شده و اجرا گردد.»
وی همچنین، با اشاره به اصول مدیریت بحران که شامل؛ پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی است، عنوان کرد: «با اقدامات پیشگیرانه، آمادگی لازم و کافی را برای مقابله با بحران خواهیم داشت و در سریع ترین زمان ممکن، فرایندهای کاری را به وضعیت عادی بازگردانده می شود.»
محمد صمدایی، با تاکید بر لزوم و ضرورت ایمنسازی سازه و ساختمان مرکز تجزیه و مبادلات کشور و تقویت زیرساختهای آن به عنوان اصلی ترین مرکز اجرای عملیاتی پستی در کشور افزود: «ارکان اصلی مدیریت بحران، حفظ آرامش و اجرای صحیح و سریع دستورالعمل های ابلاغی ستاد مدیریت بحران و کمیتههای پدافند غیرعامل است.»
در ادامه تیم نظارت و اجرای مانور نسبت به اجرای سناریوی از قبل طراحی شده اقدام وبا اخذ بازخورد های عملیات اجرایی، به منظور آمادگی در مواجهه با رویدادهای واقعی تدابیر لازم و زیر ساختهای مورد نیاز بررسی و جمع بندی گردید.